Împotriva tuturor șanselor: Povestea ND Miata
ND Miata a fost un miracol. Îi intervievăm pe designerii, inginerii și visătorii care au construit una dintre cele mai mari mașini sportive din toate timpurile.
ND Miata a sosit ca un fulger. Într-o perioadă în care mașinile deveneau din ce în ce mai complexe și mai mari, roadsterul de generație a patra al Mazda a ales o altă cale. Aceasta a fost o mașină mult mai mică și mai ușoară decât predecesoarea sa, abia mai mare și mai grea decât Miata originală din 1989.
Această nouă Miata a fost un reper la sosirea sa în 2014, și chiar și la zece ani după lansare, stabilește standardul pentru toate celelalte mașini sport moderne. Nimic altceva pe drum nu oferă același nivel de puritate. Nimic altceva nu este mai concentrat pe distracție.
Poveștile anterioare ale Miatelor, NA, NB și NC, sunt bine cunoscute. Dar nu și cele ale ND. Am vorbit cu o serie de persoane centrale pentru dezvoltarea mașinii. Interviurile cu cei din Japonia au fost realizate cu ajutorul interpreților. Unele conversații au fost ușor editate pentru claritate. Am păstrat editorializarea la un minim absolut, bazându-ne în schimb pe cuvântul vorbit al celor care au dat viață poveștii ND.
I. Bucuria Momentului, Bucuria Vieții
Legenda Miata ND începe cu Miata de generație a treia, numită NC. A fost produsă între 2005-2015. NC împarte platforma cu mașina sport mai mare RX-8. Deși inginerii Mazda și fanii Miata au fost de acord că NC a fost o mașină foarte bună, nu a atins niciodată aceleași înălțimi ca prima Miata, NA.
Nobuhiro Yamamoto (Manager de Programă pensionat, ND Miata): Fie că este vorba de performanță, economie de combustibil sau siguranța în caz de coliziune… NC a fost superior NB-ului. Cu toate acestea, când întrebi un client, "Este acesta o mașină pe care vrei să o cumperi," lucrurile nu merg așa cum planifici. Nu este atât de simplu, mai ales cu clienții japonezi.
Ei ar spune, "Yamamoto-san, NC este o mașină grozavă, este o mașină sigură, dar pur și simplu nu este la fel de distractivă ca NA." Fiecare inginer, le-a lovit inima. Au simțit imediat durerea.
Ken Saward (Director de Design, Operațiuni Mazda în America de Nord, 1990-2021): Când NC a fost finalizată, era o perioadă diferită în companie, și se confruntau cu puțină dificultate. Așa că au încercat să combine multe dintre tehnologiile și elementele de șasiu cu RX-8. Așa că acea mașină era destul de grea, și și-a pierdut cumva farmecul, dacă vrei, onestitatea primei mașini.
Yamamoto-san a fost pus responsabil cu dezvoltarea unei noi platforme cu motor frontal și tracțiune spate pentru atât Miata, cât și RX-7. După colapsul Lehman Brothers din 2008, Mazda a decis să se concentreze exclusiv pe o nouă Miata care să debuteze în 2015.
Ce trebuie să fie această mașină? Ce trebuie să reprezinte? Trebuia să fie ceva de care eram mândri, așa că echipa a petrecut timp suplimentar dezvoltând ceea ce este conceptul, ce fel de valori va reprezenta ca vehicul. Care sunt ideile care vor fi incluse în el?
Dave Coleman (Manager al Dinamicii Vehiculelor, Mazda North American Operations): Am început să identificăm că există, în esență, trei tipuri diferite de clienți pentru mașină. Există oameni care o cumpără ca pe un cabriolet drăguț, oameni ca noi care o cumpără ca pe o mașină sport, și oameni pentru care este mai mult un GT, un fel de Mercedes SL.
Aceasta a ajutat cu adevărat la clarificarea modului în care să ambalăm mașina și să o vindem mai eficient, dar reașezarea ND în direcția unei mașini pure pentru șofer a venit din faptul că toți oamenii care lucrau la mașină erau oameni de mașini sport.
Până acum, ne uitam la clienți, feedback-ul din marketing... Știi "Clientul spune asta, așa că fă asta." Dar asta nu era real, asta nu era ceea ce își doreau. Era "Ce vrem noi? Ce vrem să facem? Și, ce fel de mașină vrem pentru noi înșine?" Ne-a determinat să ne întrebăm “De ce a fost NA atât de popular? Care erau elementele care atrăgeau atât de mult oamenii?”
A fost vorba despre ceea ce clienții percepeau ca valori din ei înșiși. Nu era vorba despre un produs ca o mașină materială, nu era vorba despre performanță. Era "Cum te face să te simți?"
În mica noastră bulă Miata, NC era mult prea mare și greu. Așa că ideea că ND ar trebui să fie ca NA s-a conturat destul de natural. Yamamoto nu a întrebat. El a spus: “Aceasta este ceea ce ne gândim, vrem să ne îndreptăm spre NA.” Și a fost, “Da, exact asta ne gândim și noi.” Așa că a fost o discuție foarte scurtă și simplă.
Ce le-a oferit NA acestor oameni? A fost să se distreze incredibil de mult în mașină, este un concept atât de simplu, dar acesta a fost conceptul. De aceea, conceptul pentru ND a fost “Bucuria momentului, bucuria vieții.”
Personalitatea Miata și valoarea acelei personalități pentru companie sunt atât de profund înțelese la Mazda. Nu doar că toată lumea de acolo iubește mașina, dar este un mecanism auto-sustenabil care a devenit instrumentul de recrutare care aduce oameni la Mazda.
A existat o adevărată mândrie în ceea ce inginerii din Japonia au realizat pe NA și cred că s-au simțit ca, "OK, haideți să facem asta din nou." Așa că a existat cu siguranță o abordare determinată pentru a face mașina cât mai mică posibil.
Caracteristică | NA | NB | NC | ND |
---|---|---|---|---|
Greutate (kg) | 940 | 1030 | 1110 | <1000 |
II. "Lăsați Camaros și Mustangs să își facă treaba"
Ca multe companii auto, Mazda operează multiple studii de design în întreaga lume. Designul ND a fost influențat de dezbateri pasionate între studiourile japoneze și americane.
Masashi Nakayama (Chief Designer, Mazda): Din perspectiva noastră, ne-am dorit ca Miata să revină la filosofia originală. Dar când vine vorba de perspectiva echipei din SUA, ei voiau să aibă o mașină sport care să vândă mult.
Derek Jenkins (Fostul șef de design, Mazda North American Operations): La vremea respectivă, ne uitam la lucruri precum Z4, F-Type, aceste mașini sunt un pic mai serioase. Dar apoi, când faci asta, e ca și cum ai spune: "Ei bine, putem să trecem la o roată de 19 inci?" Japonia a răspuns: "Nu, nu putem. Totul asta doar adaugă greutate." Și aveau dreptate.
Se reduce la, care este mai greu de realizat? Să faci o mașină mică și ușoară sau să faci o mașină mare și grea? Să faci o mașină mică și ușoară este de fapt mai greu, dar dacă reușești să faci asta, poți să te evidențiezi din mulțime.
Echipa din SUA a avut un impact important asupra designului ND, dorind o mașină care să arate mai masculină, în timp ce echipa japoneză lucra la o interpretare modernă a NA.
III. Strategia Gram
Cea mai mare provocare pentru noi a fost să facem vehiculul cât mai mic și cât mai ușor posibil. A fost o provocare uriașă pentru dezvoltare.
Keith Tanner (Inginer de dezvoltare și co-proprietar, Flyin’ Miata): Unul dintre lucrurile pe care le-am descoperit când am început să demontăm mașina a fost cât de optimizată pentru eficiența greutății este întreaga construcție.
Când vorbim despre un gram, moneda japoneză de 1 ¥ este exact un gram... Într-un vehicul, sunt peste 5.000 de componente și accesorii care alcătuiesc vehiculul. Așa că să eliminăm 1 gram de grăsime din fiecare piesă, fiecare componentă. Aceasta a fost strategia.
Există nenumărate exemple ale strategiei gram aplicate pe parcursul ND. Baza parbrizului are găuri forate unde nimeni nu le poate vedea; țevile de eșapament nu au finisaje decorative și, în schimb, sunt lustruite până la strălucire; carcasa de transmisie este netedă; carcasa oglinzii retrovizoare a fost subțiată; nu există capac pe baterie; roțile au patru, în loc de cinci, piulițe.
IV. "În Japonia, Nu Conducem Atât de Repede"
Echipele japoneză și americană nu au avut doar o dezbatere puternică asupra designului. A fost multă discuție despre motorul ND.
La început, am vrut doar să am un motor de 1.5 litri. Din multe motive diferite, am ajuns să punem motorul de 2.0 litri, dar am vrut să disipez noțiunea că un motor de 1.5 litri nu ar fi distractiv.
Cred că Miata nu necesită putere pentru că valoarea sa este că este o mașină pe care poți să o conduci foarte lejer în jurul casei tale și este în continuare foarte distractiv de condus.
Motorul de 1,5 litri cu patru cilindri al Mazda a fost regândit semnificativ pentru ND Miata. Dar, deoarece decizia de a adăuga motorul de 2,0 litri a venit atât de târziu în dezvoltare, nu au fost făcute multe modificări față de aplicația sa în alte modele Mazda.
V. "Back Roads Are Always In Bad Condition"
Un alt exemplu al modului în care Miata își croiește propriul drum este în suspensie.
Dezvoltarea noastră se concentrează pe conducerea în condiții reale. Gustul nostru este pentru un șasiu destul de moale, un confort deosebit la rulare și o cursă lungă a roților.
Motivul pentru care am menținut ND moale a fost astfel încât toată lumea să poată savura același tip de sentiment și să poată maximiza contactul cu solul și tracțiunea în orice circumstanțe.
VI. Ce trebuie să fie un MX-5
ND Miata a fost lansat pe 3 septembrie 2014, cu evenimente simultane în întreaga lume. În anii care au trecut, Mazda a vândut 270.084 de unități până în iulie 2024, iar mașina a rămas un favorit critic. O nouă Miata este în cale, deși Mazda nu a anunțat un orar.
Reacția la mașină s-a potrivit perfect cu ceea ce speram să fie. Faptul că oamenii o iubesc, dar și în mod specific modul în care o iubesc, ceea ce le place la ea a întărit faptul că eram pe drumul cel bun.
Cred că este oarecum o minune, ND Miata, și sunt atât de mulți oameni din culise care au lucrat cu adevărat, aliniindu-și aspirațiile. Aceasta este povestea pe care vreau ca oamenii să o înțeleagă despre această ND Miata.