Stellantis ar putea reduce producția de mașini pe benzină pentru a evita amenzile de emisii

Reducerile de producție ar putea începe luna viitoare.

Fiat 500X Sport

Luna trecută, Stellantis a recunoscut că are un număr prea mare de mașini nevândute în America de Nord. În încercarea de a reduce surplusul de inventar, compania intenționează să asambleze mai puține vehicule în următoarele luni. În Europa, producția ar putea fi de asemenea diminuată, dar dintr-o cauză diferită. Conglomeratul auto este preocupat că producerea unui număr excesiv de mașini cu motoare cu combustie internă va crește riscul de a plăti amenzi pentru depășirea limitelor de emisii ale flotei.

Jean-Philippe Imparato, noul Director Operațional pentru Europa, a afirmat că compania este pregătită să reducă producția de vehicule pe benzină și motorină. Acesta a declarat pentru Automotive News Europe că reducerile ar putea începe chiar de luna viitoare. Motivul pentru această acțiune rapidă este că ținta de emisii pentru flota UE va deveni considerabil mai strictă începând cu 1 ianuarie 2025.

Limitarea medie actuală de emisii a flotei de 115,1 g/km (WLTP) va scădea cu aproximativ 19% în 2025, ajungând la 93,6 g/km. Doar Tesla și Geely au reușit să se încadreze sub nivelul anului viitor în primele șase luni ale anului 2024. Este important de menționat că fiecare producător auto are o țintă specifică, stabilită pe baza masei medii a flotei sale. Astfel, companiile care vând mai multe SUV-uri au ținte mai mari decât cele care oferă vehicule mai mici.

Ce se întâmplă dacă producătorii nu reușesc să îndeplinească aceste obiective? Aceștia plătesc amenzi de €95 pentru fiecare gram în exces pe vehicul. Această sumă se acumulează rapid pentru un gigant auto precum Stellantis. Recent, șeful Renault, Luca de Meo, a menționat că producătorii auto activi în Europa ar putea plăti până la 15 miliarde de euro în amenzi, deși estimările variază, unele surse indicând aproximativ 10+ miliarde de euro.

Cererea pentru vehicule electrice ar putea permite Stellantis să producă mai multe mașini pe benzină. Totuși, statisticile nu arată bine până acum în acest an. În regiunea UE+EFTA+UK, mașinile complet electrice au reprezentat doar 14,7% până în septembrie, în scădere față de 15,2% în primele nouă luni din 2023, conform Asociației Producătorilor de Automobile din Europa (ACEA).

Stellantis își va concentra eforturile de producție asupra vehiculelor electrice, chiar dacă marjele de profit sunt, probabil, mai mari pentru mașinile pe benzină sau diesel. Compania, ca al patrulea cel mai mare producător auto din lume, pare să fi realizat că este mai sigur să vândă un număr mai mic de vehicule cu motoare cu combustie internă decât să riște plata unor amenzi mari.

Producătorii de automobile vor continua să întâmpine dificultăți în atingerea obiectivelor de emisii, având în vedere că UE va reduce limitele și mai mult din 2030. Începând cu următoarea decadă, limita va scădea de la 93,6 g/km la 49,5 g/km. Până în 2035, producătorii de automobile din Europa vor trebui să ajungă la 0 g/km, ceea ce va însemna practic sfârșitul vehiculelor noi cu motoare cu combustie internă. Deși UE va permite utilizarea motoarelor cu combustie internă care funcționează cu combustibil sintetic sau hidrogen, este greu de imaginat că infrastructura necesară va fi completă în doar un deceniu.

Stellantis se confruntă cu provocări semnificative:

Some stock vehicle imagery licensed from EVOX images

Întoarce-te la pagina principală